RYDDING PÅ GANG

Jeg husker en jeg arbeidet sammen med en kort periode, han hadde en livlig fantasi og likte å dele sine fantasihistorier med oss som jobbet sammen med han. En morgen mens vi satt å drakk kaffe, fortalte han at han hadde ryddet i garasjen. Og der inne. Fortalte han med stor innlevelse. Der inne fant jeg en Volvo 740. Den hadde jeg helt glemt at jeg eide. Fortalte han. Jeg var ganske ny på denne arbeidsplassen så disse historiene hans var nye for meg. Viste du ikke at du hadde denne bilen? Spurte jeg.  Jeg har eid så mange biler de siste årene så det er ikke så lett å holde styr på dem, svarte han.

Da han noen dager seinere fortalte meg at han hadde så stor peis i huset sitt at han ofte satt i peisen og spiste middag, skjønte jeg at mannen hadde en livlig fantasi. Mulig han hadde en diagnose også, hva vet jeg. Men nok om det. Dette innlegget skulle handle om rydding.

For at jeg ikke skal glemme noen kjøretøy får vi rydde litt i dem.

Ved siste opptelling bestod denne husstanden av 2 personer. Disse 2 personene disponerer 1 bil, 4 motorsykler og 2 tråsykler. Ett bredt utvalg av kjøretøy. Kort sagt noe for ethvert behov. Alle kjøretøyene er kjøpt og betalt, årsavgift og forsikring er ikke fryktelig dyrt. Disse kjøretøyene generer derfor ikke noen store utgifter. Men biler og motorsykler liker å bli brukt og for at de ikke skal stå seg ihjel må jeg huske å bruke alle i løpet av en uke. Stress

 

Bilen

Nissan Frontier king cab pickup. Går nå i sitt 18.år. Vi vurderte for en stund siden om Gamle Nissen skulle selges og en nyere skulle anskaffes. Gamle Nissen blir ikke så mye brukt, så han står like bra på parkeringsplassen som en nyere bil ville gjort. Han skal få bli inntil videre 

Røde

Januar 2012 kom Røde inn i familien. De første årene bodde han i Thepsatit og var i bruk bare noen uker i året. Mange reiser til Thailand på ferie for å bade å sløve i sola. Min kamerat og jeg reiste for å kjøre MC.  Røde har tatt oss på mange flotte turer gjennom årene. Røde er fortsatt 1.valget når jeg skal på langtur. Han er en fyrig kar  av merke Honda, Fornavnet er  CBR og han kan smykke seg med en 250ccm motor. For blaserte nordmenn høres dette sikkert stusselig ut. Men tro meg, Røde er underholdende å kjøre. Faktisk skal Røde og jeg på tur til helgen. Vi skal kjøre sammen med 2 andre Hondaer ned til kysten. To dager rundt 850 km. Når vi kommer hjem skal Røde selges. Fruen har i likhet med meg blitt noen år eldre. og klager litt på bekvemmeligheten bak på Røde. Så etter avskjedsturen nå til helga, blir Røde nok lagt ut for salg. 

PCX

Denne ble egentlig kjøpt inn for å være utleiesykkel. Så ble jeg litt glad i den. Jeg fant også ut på denne er det mye dyr plast. Dyr plast har en tendens til å gå i stykker hvis sykkelen velter. Derfor har den aldri vært leid ut. Jeg bruker den selv hver dag, ut og inn til skolen, med trompetbagen bakpå, for å besøke venner, ja stort sett til alle turer kortere enn 2 mil.Den har automatgir 150ccm motor, er billig i drift og god kjøre. På tross av alle disse gode egenskapene er den lagt ut for salg. Jeg har en annen scooter som kan gjøre jobben pcx gjør nesten like bra.  


VESLE FILANO

Filano med etternavnet Yamaha er en litt feminin kar på 115 ccm. Han tusler greit opp til rundt 100 km/t, men trives best under 90. Han har vært mye leid ut og bærer litt preg av det. Noen skrubbsår har det blitt på han. Han vil fortsatt bli leid ut og skal i tillegg ta over jobben til PCX, en jobb som han hadde før. Vesle femi Filano skal få bli hos oss resten av livet sitt.

 FRUAS SCOOTER

Denne er Gail sin og skal få bli hos oss. Med sine 115 ccm automatgir og store hjul, er den perfekt for damer. Gail er ikke veldig hard på gassen, dette medfører at stein og annet som setter seg i dekkene ikke blir kastet ut nå man drar seg mot 80. Derfor er dette det kjøretøyet i familien som pungterer oftest. Noen gang husker jeg på å låne den en tur for å blåse den rein. Kun da er den over 60 km/t. 

Da får det være nok rydding for i dag.

Til dere som lurer. Røde skal erstattes med en ny tursykkel. Kommer tilbake til dette når besluttingen er tatt 

Legg igjen en kommentar