ÅRETS SOMMERFERIE

Det er søndag og det regner i dag. Siden vi trenger vann så er det helt greit. Jeg prøvde meg dog på en sykkeltur i dag tidlig, forøvrig sammen med fruas yngste datter som kom i natt. Min gamle sykkel var nok litt stor for henne, så det ble en kort tur på kun 8 km. Jeg hadde dog planert om å kjøre en runde alene, men i det jeg skulle dra avsted kom regnet. Det ble brødbaking vaffelsteking og blogg oppdatering i stedet. Ett tilbakeblikk på forrige helgs tur, en tur som faktisk ble det nærmeste vi kommer ferie i år

Elvene begynte på skolen 1.juli og har allerede hatt to langhelger, fint for elevene men ikke så fint for lærerne som skal prøve å komme gjennom pensum. Siden det altså var langhelg forrige helg bestmte vi oss for å ta en tur til min gode venn Anton, en biltur på rundt 270 km. Denne gangen skulle vi bo på Thesatit View, ett sted jeg ikke har bodd på mange år. Men jeg må nevne at for rundt 10 år siden var jeg den første gjesten de hadde der, det var faktisk så nytt at jeg måtte vente med å sjekke inn til de hadde vært ute å kjøpt sengetøy. Nå var det mange år siden sist jeg har prøvd stedet litt på tross av advarsler om høye priser og dårlig service. Denne gangen hadde jeg sjekket prisene på forhånd og 600 Thb var en grei pris for å kunne bo i en av stubbene deres. Joda det er faktisk støpte stubber. Hele hytta er rund, dog med en utvekst på siden som rommer ett enkelt bad. Alt inne i hytta er støpt, senga er i betong, hyllene er i betong, vaskeservanten på badet er i betong. Man kan si det er gjennomført. Siden vi nå er blitt en storfamilie måtte vi ha to hytter. To netter skulle vi være her. Ankomstdagen gikk med til å besøke Anton samt å rusle litt rundt i landsbyen. Barna inkludert meg selv gledet seg til dag to. Da sto nemlig badeland på menyen.

Her er stubben vi leide
En liten rusletur rundt i byen. Joda munnbind er påkrevd

Gem og Leo kunne nesten ikke få i seg frokosten fort nok. Badeland åpnet klokka 0900 og de hadde gledet seg helt siden vi gikk tur forbi det dagen i forveien. Jeg fikk stygge blikk fra begge to da jeg hentet meg en ekstra kopp kaffe.

Frokost med utsikt til badeland

For oss seks så kostet det totalt 300 thb å komme inn. Da hadde vi adgang til 5 forskjellige basseng med badesklier samt at det ene bassenget var ett bølgebasseng. Slett ikke dyrt det der. I tillegg var det krav om å bruke badehette, noe vi selvsagt ikke hadde. Men for 20 Bath pr stk fikk vi leie. Dermed var vi klare for en dag med basseng og sol. Hele opplevelsen på dette badelandet var positivt, det var rent og pent overalt, god service og rimelig mat (thaimat). Da klokka nærmet seg 1600 var det på tide å gi seg. Vi hadde fått en stor dose med bading og sol. Fornøyde gikk vi tilbake til hyttestubbene våre for å sløve litt før middag.

Badesklier
Gøy

Middagen hadde vi bestemt oss for å innta på Thesatit View, noe vi forøvrig aldri skal gjøre igjen. Det gikk mer enn to timer før alle hadde fått maten sin, halvparten av selskapet hadde spist sin mat før de siste fikk sin mat. Når de siste som attpå til var barna fikk maten sin, var begge to så trøtte at de hadde svært liten glede av måltidet. Ett måltid som aldri ble noe mer enn middels smaksmessig heller. Men prisen derimot. Den var helt i toppklasse! Nesten 2000 Bath for seks relativt enkle thairetter med ris, to øl og tre cola, det er å prise seg ut av markedet. Ikke ofte jeg bruker mynter når jeg er på restaurant, men denne gangen brukte jeg småpengene mine slik at jeg betalte akkurat det som sto på regninga.

Vi ventet og vi ventet
Solen gikk ned og det ble mørkt før vi fikk mat

Dagen etter var det frokost og avreise. Veien hjem skulle legges via Korat og Terminal 21. Gøy for barna og ta en tur på dette flotte kjøpesenteret, samt at jeg ville kjøpe wienerpølser som matbutikken på senteret har. Vi hadde betalt for rommene ved innsjekk så jeg regnet med at vi bare skulle levere nøklene, men nei. Vi hadde jo bedt om å få to ekstra madrasser samt dyner og puter, siden både Leo og Dylan ville komme til å trille ut av dobbeltsenga. Nå ville de ha 1000 Bath ekstra for disse madrassene med dyne. Jeg kunne faktisk kjøpt to slike tynne madrasser med dyner for mindre enn 1000 Bath. Dermed mistet Thesatit View meg som kunde ikke bare i restauranten men også på resorten for all fremtid.

Google maps guidet oss fram til Terminal 21 som forventet. Bilen ble parkert og siden dette er stort kjøpesenter med ett stort parkeringshus tok jeg bildet av plassen bilen sto på, greit å slippe å huske dette. Det var febermåling ved inngangen samt at vi måtte skrive oss inn med navn og telefonnummer, slik at myndigheten får tak i oss hvis det skulle være noen fare for at vi hadde blitt smittet der. Da alt dette var gjennomført var det bare å starte med utforskningen ar senteret. Personlig var jeg egentlig bare interessert i matbutikken og de nevnte pølsene, men barna og damene syntes det var fint å gå rundt her å kikke. Etasje etter etasje ble sjekket.

Greit å huske hvor bilen sto

Etterhvert ble det lunch. Valget falt på MK restaurant. Her viste jeg det kom til å bli dyrt men skitt au, noe må en unne seg i ungdommen. Nesten 2000 Bath fattigere men mette og gode var det på tide å gå dit som jeg ville, til matbutikken. Bomtur! Matbutikken var fortsatt stengt og under oppussing. Det var i denne butikken 27 mennesker ble drept da en soldat gikk amok og skjøt rundt seg i februar. Det er nok en stor jobb å fjerne alle spor etter denne tragedien. Dermed ingen pølser på meg. Men uansett det hadde vært en hyggelig tur med den nye storfamilien min.