THE BIG TOUR

Her kommer litt om kvelden i Thepsatit dag 1 samt dag 2 så langt. Jeg velger å gjøre det sånn slik at dere få med dere mest mulig.

gårsdagens middag karakter 1

Etter at gårsdagens innlegg ble postet var det tid for middag. Vi hadde avtalt med min gode venn Anton, som bor i Thepsatit at han skulle møte oss på Thepsatitt Wiev hvor vi bodde. Anton kom til avtalt tid og vi satte oss ned for å nyte en øl. Det å få øl var ikke bare bare, kjøleskapet var låst og betjeningen måtte lete etter nøkkel. Dette lover ikke godt tenkte jeg. Dessverre fikk jeg rett. kjøkkenet var stengt fikk vi opplyst, så noe middag der det kunne vi bare glemme. Antons samboer Somali visste råd, hun kjente jo dem som drev restauranten lenger ned i veien, hun ringte dit. Joda det var bare å komme. Vi betalte for ølen som vi etter mye styr hadde fått servert og ruslet de 500 metrene ned til restauranten. Det var støvete og helt tomt i lokalet da vi kom. Langbordet og stolene ble tørket av og så kunne vi sette oss. Vi fikk utdelt meny og beskjed om at de kun hadde pad thai. Hva faen skulle vi med meny da? Sultne var vi og i følget Somali var det ingen andre restauranter som var åpne enda det var lørdag, merkelig. Det ble pad thai på alle sammen. For å være ærlig det var ikke godt. Det er ikke det værste måltidet jeg har spist i Thailand men det var ikke mye om å gjøre. Det var grått og trist og smakte gammelt. Så fra å være en liten landsby som levde og var hyggelig er dessverre Thepsatit etter Corona blitt en døende by som ikke frister meg lenger. Ta med at frokosten på resorten bestod av en smakløs omelett tørr loff og syltetøy da er bildet komplett.

Thepsatit en by som har gitt opp?

Det var deilig å legge Thepsatit bak seg og begi seg ut på dagens etappe. Den gikk fra nevnte Thepsatit til Phitsanoluk en strekning med våre omveier på rundt 320km. Dagens etappe gikk blant annet gjennom Saythong nasjonalpark. Denne har jeg kjørt gjennom mange ganger tidligere og søker du på bloggen vil du finne både bilder og annet fra denne flotte nasjonalparken. Siden det var truende skyer i horisonten og dagens etappe kun var en transportetappe ble Danny og jeg enige om å gasse på. Dvs minst mulig stopp slik at vi ville komme frem tørre og sultne på lunch i Phitsanoluk. Slik ble det det ble en vannpause en ispause og en stop for fylling av bensin. Vi var framme i Phitsanoluk sånn rundt 1330.

De hadde kaldt vann på flasker og bensin på flasker. Vi nøyde oss med vann

Vi fant ett helt greit hotell med garasje til motorsyklene og bærehjelp til toppbokser og sidevesker. Rommet er romslig med god og myk seng to lenestoler to aircon samt ett helt greit bad. 650 Bath inklusiv frokost. Hørte dere det Thepsagtit Wiev som tok 600Bath for noe som er mye dårligere.

dagens hotellrom

Når dette skrives er jeg akkurat tilbake på rommet etter lunch. I dag ble det Indisk, ett resultat av at vi begge var sultne og dermed ikke gadd å gå lenger enn nødvendig. Vi fant en koselig restaurant med god mat og høye priser. 560 Bath for en porsjon tikkamasala øl og nanbrød er ikke billig. Men maten var god og etter gårsdagens mindre gode måltider var det greit å unne seg litt ekstra.

dagens lunc ble inntatt her

Phitsanoluk ligger ved elven Nan som deler byen i to. Hotellet vi bor på ligger like ved elven men dessverre har jeg rom på baksiden. Phitsanoluk er kjent for tre templer som skal være veldig vakre, noe jeg ikke tviler på, men jeg har ingen planer om å besøke disse. Når dette innlegget er postet og jeg har fått meg en dusj vil Danny og jeg i stedet utforske markedet og restauranter og barer som ligger langs med elva. Men siden vi er på mc tur og fjellene starter i morgen blir det tidlig kveld. Så noen store bidragsytere til byens natteliv blir ikke vi på denne turen.

elven Nan deler byen i to

Morgendagens etappe vil gå fra Phitsanoluk til Nan. 322 km beregnet kjøretid mer enn 5 timer. Håper bare det ikke blir regn.