MC TUR BANKRUAT – ANG THONG- HUA HIN – PATTAYA

Her er del 2 av denne turen.

Etter en natt i Ang Thong skulle turen gå videre. Fra Ang Thong til Hua Hin var rura vår 358 km. Som alltid minst mulig hovedvei og mest mulig sideveier. Thailand har en mye tettere og farligere trafikk enn Norge. Men på våre utvalgte sideveier er vi stort sette alene noe som er helt greit bortsett far de gangene noe uforsett oppstår.

Dagens rute

Vi kom oss avgårde ved 8 tiden som avtalt kvelden i forveien. Hotellet hadde faktisk litt morgenmat, jeg velger å ikke kalle det frokost siden utvalget var begrenset til ristet loff med syltetøy samt kaffe og kaldt vann. Så litt i magen hadde vi. Ang Thong hadde som alle steder i hele verden rushtrafikk. Vi manøvrerte mellom biler trailere og busser og etter en drøy halvtime var vi på landeveien. Det var en fin morgen sol og passe varmt. Kilometerne tikket unna og etter en times tid og 60 km var det tid for kaffe. Når jeg er på mc tur har jeg fått sansen for cafelatte is. Leskende oppkvikkende fetende og godt. Det ble en slik.

enkel morgemat på Ang Thong hotell

Da kaffen var vel fortært bar det videre. Danny først så fulgte Ola mens jeg liker å ligge bak. I en sving i ett kryss syntes jeg bakhjulet mitt slapp litt. Må ha vært noe oljesøl tenkte jeg. Etter en km begynte bakdelen på sykkelen å svømme, jeg hadde mine mistanker, jeg slakket av og oppdaget at bakdekket var flatt. Selvsagt mens vi befant oss mitt i ingenting. Jeg stoppet for å se hvordan dekket så ut. Dekket virket helt, ventilen derimot var knekt, ikke noe rart at lufta ble borte. Gummiventilen var knekt av helt inntil felgen.

Reisefølget hadde smått omsen oppdaget at jeg ikke lenger lå bak og kom kjørende for å se hva som var skjedd. Nei de hadde ikke sett noe verksted rett borte i veien. Det var uansett ikke annet å gjøre enn å lene seg godt fram slik at mest mulig tyngde kom foran på sykkelen og så kjøre videre på 2 gear.

Etter ett par kilometer, som for meg føltes som minst 10, dukket det opp ett mc verksted i horisonten. Dette kunne være redningen, tenkte jeg. Veldig ofte så har ikke disse verkstedene utstyr til å kunne fikse store sykler. Heller ikke disse gutta hadde utstyr, men de hadde en ny ventil og de klarte å skru av bakhjulet. Ola og jeg sto på dekket for at mekanikeren skulle få skrudd i ny ventil. Vi klarte det. Etter 15 minutter var hjulet tilbake på sykkelen og potte tett. At det var potet tett så jeg men mine egne øyna da kastet dekk og felg ut i den lokale bekken for å sjekke. Dermed back on the road again.

Turen gikk videre med rismarker dekket av vann på begge sider av veien. Noen ganger måtte vi vade der hvor vannet gikk over veien. Mine mc støvler er ikke vanntette så her ble jeg våt på beina ganske raskt. Så var det stopp. Foran oss forsvant veien ut i vannet. Det så ut som den kom opp igjen noen hundre meter unna. Etter en kort rådslagning feiget vi ut og ba Calimoto finne en annen vei. Vår nye rute var noen mil lenger og her var det også flere steder hvor vi hadde vann langt opp på felgene men bare noen meter av gangen.

Her måtet vi snu.
Veien ble borte i vannet

Lunchen ble inntatt på en 7 – 11 og det ble det vanlige. Skinketoast varmet i mikro og en flaske vann. Til gjengjeld var det nå bare 2 timers kjøring til Hua Hin og hotellet. Etter lunchen ble syklene tanket opp og vi var klare for siste etappe.

De siste to timene av denne turen gikk på herlige mc veier. Det var god asfalt lite trafikk og veien gikk opp og ned dalsider med lange flotte svinger. På slutten hadde vi også utsikt over havet mens vi kjørte. Nesten som å kjøre i Norge. Hua Hin kunne by på rushtrafikk da vi tok oss in i byen. Det var varmt og det å kjøre i kø i varmen det er ikke gøy. Du står på rødt lys og kjenner svetten renner nedover ryggen. Jet var helt våt i trusa da vi endelig svingte inn på City Beach hotell. Danny hadde forhåndssjekket prisene og mente at ett rom vill koste ca 800 bath. Å nei, 1200 bath skulle de ha. Vi protesterte og viste fram prisen i appen. Damen ristet på hodet. Vi tok med oss bagasjen og gikk ut så bestilte vi rom via Booking com og vips så hadde spart nesten 4oo bath pr person. Damen i resepsjonen sa ingenting vi fikk våre nøkler og gikk på rommet for å dusje.

Hvordan var Hua Hin? Det komme ri neste innlegg

Legg igjen en kommentar